Ak by autá mali rodokmene, Passat by bol ten starý dobrý pán, ktorý už toho prežil veľa, no stále drží krok s dobou. Od svojho debutu sa stal jedným z najobľúbenejších modelov, či už ako rodinné auto, firemná limuzína alebo spoľahlivá voľba na dlhé trasy. Ako tento nemecký etalón elegancie vznikol, aká je jeho história a čo ponúka?
Prvý Volkswagen Passat, označený ako B1, debutoval v roku 1973. Cieľom bolo priniesť moderné auta s predným pohonom, pričom konštrukčne bolo postavené na platforme Audi 80 a na tú dobu prinieslo predný pohon, čo bolo netradičné riešenie.
Benzínové motory boli štvorvalcové a s objemom 1.3 až 1.6 litra, neskôr pribudli aj dieselové verzie. Pohonná jednotka bola uložená pozdĺžne a kombinovaná so štvor- alebo päťstupňovou manuálnou, prípadne trojstupňovou automatickou prevodovkou. Karoséria prinášala verzie sedan aj kombi, ktoré boli navrhnuté Giorgettom Giugiarom.
V roku 1975 prešiel Passat miernym faceliftom, no vyrábal sa až do roku 1981. Vtedy ho nahradila druhá generácia B2, ktorá bola dlhšia a mala väčší interiér.
Opäť využívala platformu Audi s pozdĺžne uloženým motorom a ponuka motorizácií sa rozšírila od 1.3-litrového benzínu až po päťvalcový 2.2-litrový agregát. Kým táto generácia bola evolúciou, Passat B3 z roku 1988 priniesol už revolúciu.
Volkswagen sa odklonil od Audi a využil vlastnú konštrukciu s priečne uloženým motorom. Dizajn bol prelomový bez tradičnej prednej masky, no s aerodynamickou karosériou. Motory zahŕňali benzínové agregáty, vrátane 2.8 VR6 s pohonom Syncro, ale aj dieselové verzie, vrátane turbodieselu. Auto malo kotúčové brzdy na všetkých kolesách.
Passat B4, ktorý debutoval v roku 1993, bol modernizáciou B3. Priniesol späť klasickú prednú masku chladiča a bezpečnostné prvky ako airbagy a ABS už boli v štandarde. Karoséria bola vo verziách sedan a kombi, ponuka motorov zahŕňala úsporné 1.6D a 1.9 TDI, ako aj výkonnejšie benzínové verzie a to vrátane motoru 2.9 VR6.
Ďalším bol Passat B5 predstavený v roku 1996. Dostal novú platformu z Audi A4, čo znamenalo návrat k pozdĺžne uloženým motorom a možnosť pohonu 4Motion.
Dizajn bol uhladenejší, interiér luxusnejší a jazdné vlastnosti lepšie. Benzínové motory začínali na objeme 1.6 litra, no populárny sa stal turbodiesel 1.9 TDI. Facelift B5.5 z roku 2000 priniesol nové svetlá a motor s výkonom až 2.5 V6 TDI.
Passat B6 z roku 2005 bol už postavený na platforme PQ46 s priečne uloženými motormi, čo zlepšilo vnútorný priestor. Dizajn bol aerodynamickejší, pribudlo DSG, adaptívny tempomat a ďalšie moderné prvky. Benzínové motory začínali na 1.4 TSI a vrcholili 3.6 V6 4Motion, naftové 1.9 a 2.0 TDI zostali naďalej žiadané pre lepšiu spotrebu.
B7 z roku 2010 bol faceliftom B6 so zosilnenou karosériou a lepšou bezpečnosťou. Benzínové motory od 1.4 TSI po 3.6 VR6 a dieselové agregáty 1.6 a 2.0 TDI ponúkali výkon aj dobrú spotrebu, vo výbave nechýbali bi-xenónové svetlá či parkovací asistent.
Zatiaľ posledný Passat B8 prišiel v roku 2014. Využíva modulárnu platformu MQB a vďaka nej je ľahší aj pevnejší. Hmotnosť oproti B7 klesla až o 85 kg, čo zlepšilo dynamiku jazdy aj spotrebu. Dizajn je ostrejší, širšia predná maska a LED svetlá priniesli prémiový vzhľad a karoséria pre aerodynamickou optimalizáciou.
Interiér prešiel modernizáciou, priniesol digitálny prístrojový panel Active Info Display, dotykový infotainment s Apple CarPlay a množstvo asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu, núdzového brzdenia a rozpoznávania značiek.
Motorová ponuka zahŕňa benzínové motory od 1.4 TSI až po 2.0 TSI a naftové verzie 1.6 a 2.0 TDI, ktoré zaujmú úspornosťou a vysokým krútiacim momentom. Pre ekologicky zameraných vodičov predstavila automobilka aj špeciálny plug-in hybrid Passat GTE s výkonom 218 koní a elektrickým dojazdom do 50 km.
Karosárske verzie zostali pri sedane a praktickom kombi Variant, pričom v roku 2019 prešiel Passat B8 faceliftom. Ten priniesol nové LED svetlá a vylepšené asistenčné systémy vrátane Travel Assist, ktorý umožňuje čiastočne autonómnu jazdu.
Passat B8 sa tak stal jedným z najvyspelejších modelov strednej triedy s dokonalým spojením komfortu, výkonu, moderných technológií a overenej značky.
V roku 2008 Volkswagen predstavil Passat CC, športovejšiu verziu klasického Passatu B6. Označenie CC znamenalo Comfort Coupé, čo odkazovalo na štýlovejšiu karosériu s nižšou líniou strechy, bezrámovými dverami a dynamickejším profilom.
Napriek coupé dizajnu zostalo vozidlo praktickým štvordverovým sedanom s luxusnejším interiérom, kde nechýbali kvalitné materiály či športovejšie sedadlá.
Pod kapotou ponúkal širokú škálu motorov od 1.8 a 2.0 TSI až po naftové 2.0 TDI. Pre nadšencov športovej jazdy bol k dispozícii aj 3.6-litrový VR6 s výkonom 300 koní, pohonom 4Motion a DSG prevodovkou, vďaka čomu poskytoval výnimočnú dynamiku. CC sa odlišoval aj vylepšeným podvozkom a viac tuhším riadením.
V roku 2012 prešiel model CC výrazným faceliftom, pričom Volkswagen odstránil označenie Passat a prezentoval ho ako samostatný model CC. Modernizácia priniesla ostrejší dizajn s novou prednou maskou, LED svetlami a vylepšeným interiérom.
Výroba skončila v roku 2017, keď ho nahradil Volkswagen Arteon. Ten posunul koncept luxusného fastbacku na novú úroveň. Všeobecne platilo a platí dodnes, že Passat je autom, ktoré vie chytiť za srdce aj rozum. V prípade verzií CC o to viac, keďže oproti štandardnému modelu priniesli viac štýlu, športového ducha a prémiovosť.
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 07.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 03.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 08.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 05.02.2025